Direktlänk till inlägg 30 augusti 2020

Många mil i benen men ett gött flås!

Av Alexander - 30 augusti 2020 10:43

Tja!

Den senaste tiden har det blivit mycket träning för att vi skall orka med hösten i skogen.

Konditionen är nu riktigt bra för både mig och Stina men vi levlar upp till nästa nivå nu och utökar våra rundor så att vi blir ännu snabbare och uthålligare.

För det finns inget tråkigare under en jakt då hundarna är dåligt tränade och inte orkar mer än någon timma.

Jag har hållt igång Stina hela året men började redan i maj med våran försäsongsträning och ökat successivt.

Men det är ju inte bara träningen som är viktig utan rätt mat samt mängd och det har Prima dog´s foder verkligen bevisat att dom är det bästa fodret.

Vi har kört deras torrfoder samt våtfoder och Stina är i ett perfekt hull och musklad som jag tycker är perfekt.

Vi kommer inom dagarn börja med Prima dog´s Active foder som ger ett perfekt extra knuff nu innan säsongen börjar om en månad samt under hela säsongen.

Den nya PrimaDog Active Anka & Strömming är ett helt spannmålsfritt och komplett foder av hög kvalitet för mer aktiva hundar. Dess sammansättning tar hänsyn till ett högre energibehov hos den aktiva hunden och den belastning i leder och muskler som uppstår vid hårt arbete. Det tillsatta glukosaminet, MSM och kondroitinsulfat skyddar lederna från skador och främjar broskregenerering. L-karnitin hjälper i sin tur musklerna att återhämta sig från energikrävande perioder.

En aktiv hund behöver också mycket protein och fett för att hålla sig i form. PrimaDog Active Anka & Strömmings väl balanserade animaliska fetter och proteiner ger hunden snabb och enkel tillgång till den energi den behöver. Superfood-blandningen av nordiska örter och bär bidrar med vitaminer, mineraler och antioxidanter för att ge en komplett diet.


Bockjakten började ju den 16 Augusti och den gick helt enligt planen.

Jag hoppade i mina jaktkläder och snörade på mig mina gymnastikskor för att kunna smyga så smidigt som möjligt.

Men när jag kom fram till hemmamarken så var dimman låg över fälten eller som vi säger här, att det är mösa Maja som tvättar.

Vet inte om det är något som sägs bara inom våran familj eller om det används runt om i trakten men ni förstår nog hur det såg ut.

Jag fick iallafall snöra av mig gymnastikskorna och kliva i gummistövlarna.

Jag gav mig ut mot den plats jag bestämt mig för att sitta på, men vägen dit var inte lätt.

Gummitrövlar som slår mot vaderna samt att smyga i gummistövlar är sjukt svårt.

Jag snubbla till på en gren och bröt pinnar så jag trodde att nu har alla rådjur inom Mariestads kommun rusat upp till Hova. 

Men när jag kom ut till mitt pass 05:15 så gick där get och bock ca 130 meter ifrån mig.

Så jag såg ut en plats att kommer bocken till den platsen just där så skjuter jag.

Det tog 6 minuter sen small det och bocken föll.

Jag gick fram och kollade så allt var som det skulle sen gick jag hem och hämtade Stina och vi började spåra.

Hon tog upp spåret direkt och gick raka vägen fram till bocken.

Så det blev en lyckad Söndagsmorgon för oss båda.

Nu får rådjuren vara ifred på marken tills vi kör igång jakten 1 Oktober.

Då kommer det äntligen höras skall i skogen igen.


Förra veckan hade jag en intervju med Allt om jakt och vapen inför deras kommande reportage om mig.

Mer än så kan jag ej säga, men håll utkik i höst så dyker vi upp i tidningen.

Nu skall vi fara mot skogen och dra av ett löppass.

Ha en fin fortsättning på helgen så hörs vi.


Hare gött // Alex

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 19 oktober 2020 16:50

 Hej alla! Dåligt uppdaterat här dom sista två veckorna men det har varit intensiva dagar både hemma och i skogen. Men jag ska försöka förmedla lite utav vad som hänt. Sista September alltså den 30/9 är en såndär lång och seg dag för man vill j...

Av Alexander - 27 september 2020 19:02

Hej! Förra veckans inlägg blev tyvärr aldrig skrivet då det vart fullt upp var dag sedan jag kom hem ifrån Sorsele. En veckas älgjakt i Sorsele var helt fantastiskt. Att få lämna slätten i Skaraborg och åka 107 mil norrut och få se en helt anna...

Av Alexander - 12 september 2020 14:21

Hej ! Blir ett lördagsinlägg här idag, för tidigt imorgon bitti rullar vi norröver och en veckas älgjakt väntas. Så allt är så gott som packat och klart, det är bara geväret som ska plockas ut ur vapenskåpet och väskorna ska in i bilen. Stina f...

Av Alexander - 6 september 2020 18:50


Tjaba! En vecka sedan sist och jag har som mål att skriva ett nytt inlägg och utverdera jaktveckan utifrån vart vi avslutade sist. Denna veckan har mest innehållt löpning och träning med Stina som tidigare vecka, samt att jag haft mycket kontakt ...

Av Alexander - 3 juli 2020 20:23


Tjaba tjena ! Nya hagelgeväret är nu äntligen hemma. Förra helgen sköts den in tillsammans med aimpointet och nu är jag redo för hagelsäsongen. Vilket kanonköp om man får skryta lite. Finare bössa har jag inte skjutit med i hela mitt liv, snä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Alexander


Ovido - Quiz & Flashcards