Direktlänk till inlägg 17 augusti 2019

För bra för att vara sant.

Av Alexander - 17 augusti 2019 20:42

Klockan närmar sig 18:00 och det är fredagkväll den 16 Augusti.

Denna dagen har jag även med mig min filmkamera, så innan jag kliver ur bilen startar jag kameran och börjar kvällens filmande.

Klär på mig min fleecejacka, plockar ur mitt gevär, tar på mig mina hörselkåpor och smyger ut.

Jag bestämde mig tidigare under dagen vart exakt jag skulle sätta mig på hemmamarken under kvällen, så just till den platsen smyger jag ut och slår mig ner på en sten.

Jag blickar ut över vallen och ser inga djur ute, så jag bestämmer mig att prata lite i kameran innan jag ska börja locka med min buttolo.

Samtidigt som jag börjar spela in mitt prat så ser jag ca 300 meter bort ett rådjur som står och äter i klövern. 

Så jag låter kameran rulla samtidigt som jag plockar upp min buttolo och börjar locka.

Det blir resultat bara efter bara två pip, en annan bock kommer springande rakt på mig och jag som sitter med kameran i handen får försöka hålla fokus på bocken samtidigt som jag ska försöka få upp bössan.

Men bocken kommer så fort så han stannar bara 4 meter ifrån mig och jag kan inget göra utan att försöka röra mig diskret utan att bli upptäckt.

Men de går ej, han hoppar iväg skällandes och den chansen var borta.

Men bock nummer ett står fortfarande kvar i klövern 300 meter bort och smaskar.

Så jag ställer ifrån mig kameran och börjar locka på klöverbocken.

Han är intresserad utav lockpipan men han är även hungrig så han kommer smygandes emot mig samtidigt som han med jämna mellanrum stannar upp och äter någon tugga innan han fortsätter åt mitt håll.

Efter ca 10 minuters jobbande med lockpipan så står bocken exakt där jag ville ha honom. 

Just där och då trycker jag av och bocken är träffad, skottet tar lite lågt och bocken springer iväg 10 meter innan jag hinner repetera om och avlossar skott nummer två .

Det blir en klockren träff och bocken blir liggandes på rygg.

Jag går fram till bocken och allt har gått bra.

Jag pustar ut gör patron ur och står och inspekterar det vilda djuret som jag alltid gör när jag fällt ett.

Tar tag i det och släpar bort det en bit.

Sedan lämnar jag bocken och tar mig mot bilen för att åka och hämta Stina som ska får gå sitt första dödsök.

Hon spårar fram bra till bocken men väl framme blev hon lite försiktigare, men efter några sekunder kom hon fram och luktade samt slickade på den.

Så första rådjurskontakten är nu ett faktum och intresset växte hela tiden medans jag höll på med rådjuret.

Så det får bli en tur ut i veckan igen på ett nytt försök att fälla ytterligare en bock.

Skitjakt på er där ute // Alexander


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander - 19 oktober 2020 16:50

 Hej alla! Dåligt uppdaterat här dom sista två veckorna men det har varit intensiva dagar både hemma och i skogen. Men jag ska försöka förmedla lite utav vad som hänt. Sista September alltså den 30/9 är en såndär lång och seg dag för man vill j...

Av Alexander - 27 september 2020 19:02

Hej! Förra veckans inlägg blev tyvärr aldrig skrivet då det vart fullt upp var dag sedan jag kom hem ifrån Sorsele. En veckas älgjakt i Sorsele var helt fantastiskt. Att få lämna slätten i Skaraborg och åka 107 mil norrut och få se en helt anna...

Av Alexander - 12 september 2020 14:21

Hej ! Blir ett lördagsinlägg här idag, för tidigt imorgon bitti rullar vi norröver och en veckas älgjakt väntas. Så allt är så gott som packat och klart, det är bara geväret som ska plockas ut ur vapenskåpet och väskorna ska in i bilen. Stina f...

Av Alexander - 6 september 2020 18:50


Tjaba! En vecka sedan sist och jag har som mål att skriva ett nytt inlägg och utverdera jaktveckan utifrån vart vi avslutade sist. Denna veckan har mest innehållt löpning och träning med Stina som tidigare vecka, samt att jag haft mycket kontakt ...

Av Alexander - 30 augusti 2020 10:43


Tja! Den senaste tiden har det blivit mycket träning för att vi skall orka med hösten i skogen. Konditionen är nu riktigt bra för både mig och Stina men vi levlar upp till nästa nivå nu och utökar våra rundor så att vi blir ännu snabbare och uthå...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Alexander


Ovido - Quiz & Flashcards